دوربین های مداربسته

دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مداربسته closed circuit television) cctv) سیستم امنیتی و نظارتی است که در مکان‌های تجاری و عمومی و حتی منازل مورد استفاده می‌گیرد. دوربین مداربسته در واقع کار جمع‌آوری اطلاعات محیط اطراف را از طریق مانیتورینگ و ارسال اطلاعات به حافظه ذخیره‌سازی، انجام می‌دهد که در صورت لزوم امکان بررسی آن‌ها وجود دارد

انواع دوربین‌های مداربسته

دوربین مداربسته از نظر ساختار فیزیکی و شکل ظاهری، نوع و محل کاربرد، نحوه تولید و انتقال تصویر، مشخصات فنی و بسیاری موارد دیگر، دارای مدل‌های بسیار متنوعی هستند اما در بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دسته‌بندی دوربین‌های مداربسته را به دو گونه دوربین‌های آنالوگ و دوربین‌های دیجیتال یا IP (آی پی) تقسیم می‌کنند.

  • دوربین آنالوگ تصویر را از طریق سیگنال ویدئویی منتقل کند. دوربین مداربسته آنالوگ از بدنه (housing)، لنز، کارت آنالیز و تولید تصویر و کابل ارتباطی تشکیل شده است.
  • دوربین دیجیتال (IP) ساختاری کلی مانند دوربین آنالوگ دارد و تنها تفاوت در بخش پردازنده است، در این نوع دوربین‌ها پردازنده به جای تولید سیگنال ویدئویی، تصاویر با فرمت‌ها دیجیتالی استاندارد همچون MJPEG یا ۲۶۴ و یا MPEG4 تولید می‌کند.

این گونه دوربین‌ها از نظر انتقال تصاویر به دو نوع بی سیم و با سیم و از نظر محل استفاده به محیط داخلی و محیط بیرونی دسته‌بندی می‌شود.

از نظر شکل ظاهری و نوع کاربرد هم دوربین‌های مداربسته به دوربین مداربسته دام (Dome)،  لامپی، گردان PTZ، باکس (Box)، C-mount، بولت (Bullet)، هایک ویژن، حرارتی، صنعتی و مخفی تقسیم می‌شود.

در اماکن عمومی از دوربین مداربسته استفاده می‌شود. چون کوچک است و قابلیت زوم و چرخش روی پایه را دارد. مدل C-mount به دلیل اینکه می‌تواند لنزهای گوناگون را ساپورت کند برای محیط‌های بسیار بزرگ مناسب است. دوربین مداربسته بولت قابلیت زوم و چرخش ندارند اما به دلیل قابلیت دید در شب و فاصله‌های زیاد و امکان نصب کاور محافظ ضد آب و باد، در محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوربین‌های گردان PTZ قابلیت زوم و چرخش دارند. می‌توان با دادن برنامه به این دوربین‌ها، زمان‌بندی کرده تا در ساعتی خاص، نقطه‌ای خاص نشان داده شود.

نصب دوربین مدار بسته آنالوگ

یک کابل BNC از یک طرف به بخش خروجی دوربین و از طرف دیگر به بخش ورودی دستگاه DVR متصل می‌شود. سپس یک کابل BNC دیگر، بخش Output دستگاه DVR را به بخش Input مانیتور متصل خواهد کرد. پس از نصب دوربین سیم برق آن را به آداپتور وصل می‌شود. پس از روشن شدن سیستم، می‌توان تصاویر دوربین را در مانیتور مشاهده کرد. 

یا دوربین های مداربسته قابلیت ضبط صدا دارد؟

دوربین‌های مداربسته به طور کلی قابلیت ضبط صدا ندارند. دوربین‌های حرفه‌ای که DVR آن‌ها ورودی صدا دارد در بازار به فروش می‌رسند. البته قیمت دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا بالاست. همچنین با نصب میکروفن بر روی انواع دوربین‌های مداربسته می‌توانید صدا را هم در کنار تصویر داشته باشید. نصب میکروفن بر روی هر کدام از دوربین‌ها روش‌های مخصوص دارد. برای نمونه در دوربین آنالوگ، میکروفن مستقیما به دستگاه ضبط DVR وصل می‌شود و می‌توانید به تعداد ورودی‌های صدایی که بر روی DVR قرار دارد میکروفن نصب کنید.

نظرات کاربران


کاربر گرامی، برای ثبت نظر ابتدا ورود نمایید ورود / ثبت نام

نظرات

0 نظر